Anti-religie

Da stiu ca suna aiurea si mai ales din partea mea sa vin sa spun: “e mizerie in biserica”, pentru ca let’s face it, cine sunt eu ca sa fac afirmatii asa de dure? In ce baza imi permit sa vin sa dau in “Sfanta Biserica”. In primul rand nu dau in biserica, din contra, iubesc biserica si aportul adus de ea in societate. Din ea au rasarit scoli(cu limitarile lor in functie de timp/spatiu), spitale, cultura, literatura, artisti de toate culorile(pictori, muzicieni, sculptori etc.).

Nu am de gand sa discut despre razboaiele sangeroase date de biserica, nici de procesele in care presupusi vrajitori, magicieni s.a. au fost masacrati pentru ca in mod clar sunt abordari gresite ale scripturilor, nu poti cu aceeasi mana cu care binecuvanti sa si iei viata cuiva.

In lucrurile pe care le scriu in articolul de fata, dar si in cele viitoare eu nu vin din pozitia de expert al societatii ci doar un simplu observator. Nu pretind sa am dreptate acolo unde nu este dreptate, dar nu pot sta cu mainile in san cand vad anumite probleme. Nu e in primul rand biblic(daca tot suntem la subiectul religie), sa vedem un pacat si sa nu actionam intr-un fel sau altul impotriva lui.

Cand ma gandesc la biserica de-a lungul istoriei, nu pot sa nu ma gandesc la elitele vremurilor in toate domeniile de dezvoltare. Oameni care sub umbrela acestei societati si-au dezvoltat cunostintele(chiar daca unele lucruri erau considerate gresite si pacate, ulterior dovedind ca erau lucruri de valoare, din punctul meu de vedere e greseala umana at its best si o frica de nou.) si au incercat sa aduca o contributie societatii. Nu neg abuzurile care au fost si sunt. Sunt un stigmat al nostru de care nu putem scapa orice culoare religioasa am fi, intr-un fel sau altul ne ucidem enoriasii. Daca nu ii ucidem fizic, ii ucidem intelectual, daca nu intelectual ii ucidem emotional, daca nu emotional spiritual. Oricum o dam ne place sa ne ucidem aproapele intr-un fel sau altul.

Mi se pare ca astazi Biserica s-a divizat in doua mase mari de oameni:

1. Religiile traditionale, de rit vechi, care tot mai mult se inchid in ele insele si se zbat sa tina de o forma, de un ritual care ar avea sau nu relevanta spirituala.(nu intru in discutia asta pentru ca nu sunt in masura sub nici o forma sa fac asta)

2. Noii veniti care sau smuls din biserica traditionala si ne batem ca salbaticii cu caramida in piept ca noi avem adevarul si ca felul vechi de inchinare este gresit.

Ne divizam in mod continuu si rupem Biserica. Ne punem in conflict unii cu altii si facem razboi in Trupul lui Hristos. Nu cred ca unii sau alti au un adevar absolut, ceea ce cred e ca nu razboindu-ne o sa avem solutia. Solutia e impreuna sa ne intoarcem la Dumnezeul pe care toti il proclamam si l-am declarat, si impreuna sa incercam sa reparam o societate care fuge de Dumnezeu, fuge de Biserica si in final fuge inspre distrugerea ei.

As incepe sa caut solutii in dreptul celui de-al doilea grup pentru ca sunt oare cum in curtea lor si e cumva mai simplu sa fac asta cu toate ca eu cred ca solutiile merg in ambele directii, dar nu vreau sa atac pe nimeni in afirmatiile mele.

1. Avem atatea nevoi in jurul nostru. Nevoi sociale si spirituale. Daca ne-am opri putin din predicarea noastra fara vre-un fel de actionare si ne-am aminti ca cea mai mare porunca e Sa iubseti pe Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta, cu tot sufletul tau, si cu toata puterea ta, si a doua asemenea ei sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti, am deschide bine ochii si am incepe sa vedem nevoile din jurul nostru si am incepe sa actionam si sa aplicam ce predicam.

  • Religia curata si neintinata, inaintea lui Dumnezeu, Tatal nostru, este sa cercetam pe orfani si pe vaduve in necazurile lor si sa ne pazim neintinati de lume. (Iac.1:27)

2. Suntem rai. In biserica si in afara ei. Nu noi suntem oamenii care ar trebui sa aratam dragoste si intelegere celor din jur? Iubeste-ti aproapele and all that… In schimb noi dam cu bolovani in stanga si-n dreapta. Pocaitii in ortodocsi si catolici si invers “Ortodocsii cu icoanele lor…”, “Sectantii aia…”. Sounds familiar?. Dar mai rau decat atat dam unii in altii in bisericile noastre. Ne pizmuim, ne barfim, ne vorbim de rau zici ca suntem apucati. Am pierdut aproape complet conceptul de dragoste frateasca/dragostea aproapelui. De iertat nu mai vorbesc ne e atat de greu sa mergem sa ne recunoastem vina sau sa iertam pe cel de langa noi, parca ar pica cerul pe noi daca facem asta. Facem toate rautatile astea cu atata pasiune si convingere ca ai zice ca e sport national.

Cred ca ar trebui sa ne oprim putin din alergarea asta nebuneasca inspre ura si sa ne reconsideram atitudinea. Sa incepem sa aratam dragoste si compasiune pentru fratii nostri indiferent de culoarea confesionala. In plus in loc sa barfim fratele nostru cazut ar trebui sa il ajutam in dragoste sa se ridice.

3. Religia transformata in misticism. Amestecam lucrurile. Il amestecam pe Hristos si pe Dumnezeu cu tot felul de paganisme si vrajitorii. Purtam tot felul de simboluri protectoare ciudate care nu stiu cat ne protejeaza dar cu siguranta ne departeaza de intelegerea protectiei lui Dumnezeu. Probabil una din cele mai tari atitudini din cate am auzit: “ce religie esti?” “Ortodoxa” “si ce faci in credinta ta?” “Fac fapte bune ca intr-o viata viitoare sa ma reincarnez in ceva bun” WHAAT??!?!?!?! si nici pocaitii nu sunt mai buni cu “fa binele si vei fi binecuvantat”, “De unde pui tu cu mana, Dumnezeu o sa iti dea cu lopata”. Dumnezeu da cui vrea si ia cui vrea vezi la Iov. Atitudinile astea sunt idolatrie si ne transforma pe noi in oameni egoisti si avari.

Cam astea imi vin acuma lucruri pe care fiecare dintre noi putem sa le schimbam ca sa avem o biserica mai sanatoasa. Si sa ajungem sa fim un exemplu adevarat indiferent de culoarea confesionala. Sa fim un inceput de schimbare. Religia fara relatie/i este doar religie. Asa ca sunt anti religie, dar pro religie+relatie/i.

Fii schimbarea pe care o vrei in lume,

A.

Leave a Reply

